25 May 2010

Pilihan hidup

Salam ...

Dalam kehidupan, kita sering berhadapan dengan keperluan untuk membuat pilihan. Untuk jadi baik ataupun untuk jadi nakal (mcm Chah!). Untuk jadi taat ataupun engkar; untuk sopan ataupun kasar; to be or not to be dll.

Aku juga diberi pilihan untuk mengikuti rombongan memancing di One Phantom Bank (Nota: aku ni bukan kaki pancing pun) pada 16 - 17 Mei baru-baru ni - Ahad & Isnin. Mulanya aku fikirkan tarikh2 tu adalah hujung minggu (Sabtu & Ahad). Bila dah betul2 hampir dengan tarikh tu baru la aku perasan yang aku tak boleh nak join Panjang, Pai Black, PG & few other friends utk trip tu.

Nak main golf pun, tak brapa nak confident so Sabtu 15 Mei tu aku habiskan masa di rumah saja ngan Meeza & anak2. Ahad 16 Mei tu Hari Guru; paginya aku hantarkan ucapan Hari Guru buat bekas-bekas cikgu aku & rakan2 yg berkhidmat sebagai guru. Pagi tu gak, Meeza ajak ke rumah my mother in law kat Tmn Seri Gombak. (My mother in law tu pesara guru).

Dalam perjalanan ke Seri Gombak, aku terima satu text message dr seorang kawan lama yg bertulis (ringkas aje) "Wad 6c, 17, hospital selayang". Kawan lama ni antara classmate aku & Meeza semasa Matrikulasi UUM 91-93 dulu. Masa degree, dia ambil Accounting. Buat masa ni, cukup la aku namakan dia Mazian. Kawan2 rapat panggil Yan aje.

Mazian ni bekas pelajar MRSM Jasin (1989-90); antara budak pandai dlm kelas aku; antara pesaing hebat aku dlm subjek Maths selain Faiz (wife Bulat). Very soft spoken, polite & tak pernah berkasar dengan orang lain. Aktif dengan aktiviti Persatuan Pelajar Islam (PPI), team kompang, mahir berbahasa Mandarin. Lepas grad, Mazian kahwin dgn insan pilihan hatinya. Tak banyak info yg aku tahu pasal husband dia tu. Sehingga kini, Mazian punyai 6 orang cahaya mata (usia 2-12 tahun; 5 lelaki & 1 perempuan).

Lawatan ke Hospital Selayang sekitar jam 12:30 pm, pd Ahad 16 Mei 2010 menemukan kami sekeluarga dengan Mazian selepas lebih 2 tahun tak berjumpa. Kali terakhir jumpa Mazian & anak2 adalah pd 29 Disember 2007 masa UUM Class of 93/97 Reunion di Kuala Lumpur Golf & Country Club (KLGCC). Mazian mengalami kemalangan apabila motorsikal yg ditunggangnya merempuh kereta pd Jumaat / Sabtu sebelum itu (maaf, aku tiada maklumat lanjut berkenaan kemalangan itu). Yan mengalami kecederaan patah tangan tangan, pergelangan kaki kanan & luka2 lain di lutut kanan.

Kami juga dimaklumkan oleh jururawat bertugas mengenai kesan-kesan 'luka lama' yg ada di tubuh Mazian.(Jeng jeng jeng ... - kisah ini baru bermula). Apa kesan2 'luka lama' tu aku tak boleh disclose lagi kat sini atas sebab2 tertentu. Yang pasti Yan memang dlm keadaan trauma. The worst part adalah Yan kini dah tak mampu nak menangis lagi. "Dah kering air mata", katanya.

Ringkasnya, pd malam Sabtu 16 Mei 2010 baru2 ni aku dah hantar lebih 200 text messages about 4 pages each (so total of > 800 text messages) kpd kawan2 rapat memohon bantuan rakan2 rapat untuk membantu Yan. Alhamdulillah hingga ke saat ini, aku dah berjaya himpunkan hampir RM3,000 untuk bantuan segera buat Yan & anak2. InsyaAllah bantuan2 lain akan menyusul sedikit masa lagi.

Terima kasih kawan2 kerana menyokong aku & Meeza dalam usaha membantu Yan & anak2. Semoga Allah SWT membalas budi baik kalian.

Alhamdulillah, bersyukur aku memilih untuk menolak pelawaan ke One Phantom Bank tu pd 16-17 Mei tu kerana dengan keputusan ini banyak perkara yg dapat aku uruskan pd dua2 tarikh berkenaan - mostly berkait rapat dengan kebajikan Yan & anak2. Isnin 17 Mei - secara tak langsung, aku telah uruskan perpindahan persekolahan anak2 Yan ke Yong Peng. [Macamana aku buat, biarlah rahsia buat masa ini]

REUNION_238
Mazian: 6 dari kiri


Terkini - keadaan Mazian di Hospital Selayang tempohari:



Aku percaya, kawan2 yang sudi menghulurkan sumbangan telah memilih untuk membantu Yan & anak2. Aku yakin sumbangan ikhlas ini akan beroleh keberkatan & pembalasan yang sewajarnya dpd Allah SWT.

Pilihan seterusnya terletak pd Mazian - untuk berterusan 'menderita' sebegini atau memilih untuk berubah. Yakin lah, kami semua di belakang mu Yan

2 comments:

  1. Salam Dato'

    KAu mmg sahabat yg baik. InsyaAllah, ada rezeki, aku bantu setakat yg mampu..

    ReplyDelete
  2. ko dah lama dapat satu vote dr aku tok...syabas...

    ReplyDelete