13 February 2010

Panduan bersahabat

Sedikit coretan aku di petang ini (4:55 pm). Aku tiada niat sedikit pun untuk berasa riak mahupun bongkak dengan bilangan kawan2. In fact kalu nak suruh kira, tak terkira rasanya ...

Kat UUM dulu, ada la sorang member ni (agak rocker gak le), namanya tak yah sebut la kan. Dia beria-ria nak pi kelas dgn aku, berjalan kaki dr Kolej TNB. Kebetulan aku memang suka keluar dr bilik pd awal pagi untuk singgah brunch kat Cafe Lego or Cafe HEP. So, sepanjang perjalanan ke kelas tu ramai la jumpa kawan2. Ada yg sempat aku bertegur sapa, ada yg say 'hi' je dr jauh, ada yg angkat tangan je.

Yg member rocker ni mcm bengang je ngan aku ... balik dr kelas petang tu dia habaq kat aku "malas la nak jalan ngan ko lagi, semua orang ko kenal!" hahaha...

Ye la, dah sifat aku camtu. Nak buat camno kan?

Dah kerja ni pun perangai aku camtu. Mudah berkawan ngan sesiapa shj tanpa mengira pangkat & kedudukan. In fact ada mamat ni pernah mai bisik kat aku "Encik Azhar kalau ada pakai apa-apa 'ilmu' share la sama ngan saya ..." huhuhu... Ilmu alam ada la aku habaq ... hahahaha ....

Yg aku nak share kat sini sebenarnya falsafah yg aku gunakan untuk berkawan i.e.

Orang tua suka bercakap perkara yg dia dah buat;
Orang muda suka bercakap perkara yg akan dia buat;
Orang bodoh suka bercakap perkara yg dia takkan buat

E.g Try korunk tanya pakcik2 or makcik2 apa plan yg depa nak buat menjelang umur bersara or lagi 5 tahun. Depa akan menjawab (biasanya), "Tak tau la lagi .." or ayat2 yg berunsur kesedihan, keluhan etc.

Tappi try korunk tanya "Saya tgk pakcik ni gigih membesarkan anak2. Apa rahsia kejayaan pakcik ye?" or "Masa pakcik muda2 dulu mesti seronok kan?". Time ni la depa akan seronok bercerita especially pengalaman dia berkerja di zaman susah, pengalaman membesarkan anak2 etc.

Sama gak kalau kita tanyakan "Macamana ko ni boleh mula menagih dadah ni?" pada drug addict. Mesti la mamat tu pun x syok je bercerita kan? Tapi kalau kita tanya "Brader, kalau lu ada peluang jadi Perdana Menteri la kan, apa lu nak bikin hah?" Konsep nya tetap sama ... selamat mencuba ... smiley

No comments:

Post a Comment